طراحی خط پوشش دهی و لایه نشانی

طراحی خط پوشش دهی و لایه نشانی


پوشش دهی و لایه نشانی

گاهی در یک قطعه صنعتی لازم است که خواص سطحی یک قطعه با خواص زیرلایه های آن متفاوت باشد. به عنوان مثال در سطح نیاز به یک سطح سخت وجود دارد که مقاومت به سایش بالایی داشته باشد از سوی دیگر نیاز به یک زیرلایه چقرمه وجود دارد که بتواند تنشهای مختلف را تحمل نماید. یا ممکن است که به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد که سطح مواد دارای خواصی مثلا خواص ضد خوردگی باشد و بدنه و زیرلایه از مواد ارزان قیمت تر تشکیل شده باشد. در چنین مواردی نیاز به پوشش دهی و لایه نشانی امری مهم جلوه می کند.

در این زمینه شرکت های تولیدی، مجموعه های سرمایه گذاری یا واردکنندگان علاقه‌مند به تولید می توانند گروه خط را به عنوان بازوی خود جهت تولید، ایجاد دانش فنی، مهندسی معکوس، مشاوره و راه اندازی خطوط تولید مواد سرامیکی پیشرفته بدانند.
چالش‌های خط پوشش دهی و لایه نشانی

با توجه به نیاز قطعه انواع مختلفی از روش های لایه نشانی وجود دارد که هر یک دارای شرایط منحصر به فرد خود هستند. از تنظیم دما و فشار گرفته تا تنظیم نوع زیر لایه و دمای زیر لایه و… به ویژه وقتی که کار پیچیده می شود و نتوان به راحتی شرایط زیر لایه را تغییر دارد.

شناسایی خواص مورد نیاز قطعه و چرایی استفاده از پوشش خاص در مهندسی معکوس در تولید قطعه و اینکه این پوشش با چه روش و چه ایده ای و با چه موادی ایجاد شود که در دسترس باشد و با چه ضخامت وشرایطی اعمال شود از مسائل تکنیکی و دقیقی است که هر مهندس سطحی باید به آن توجه داشته باشد. استفاده از این روشها در حوزه های مختلف نظامی، دریایی، نفت و پتروشیمی، هوا-فضا، خودروسازی و سایر حوزه‌ها معمول و معروف است. گروه توسعه فناوری مواد خط با آگاهی از این خواص و این تکنولوژی‌ها به همراه آگاهی از تجهیزات لازم جهت اعمال این پوشش ها توانایی لازم را جهت انجام یا مهندسی معکوس تولید و تهیه دانش فنی این قطعات دارد.

چرا گروه خط؟

گروه توسعه فناوری مواد خط با داشتن کادری مجرب و مشاورانی از بهترین اساتید دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و سایر دانشگاه‌ها؛ قابلیت انجام پروژه‌هایی در راستای تولید قطعات به شکل مهندسی معکوس یا تحقیقات جدید برای تولید یک قطعه جدید را داراست.

آن چیزی که این مجموعه را از سایر مجموعه‌ها متمایز می کند آشنایی کامل این مجموعه با تولید کنندگان دستگاه‌ها و تجهیزات متفاوت صنعتی از شرکت های دانش بنیان و غیر دانش بنیان و همچنین ارتباط نزدیک با صندوق‌های پژوهش و فناوری جهت تسهیل در گرفتن وام یا سرمایه گذاری در طرح های مختلف است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *