کاربردهای تنگستن کاربید

کاربردهای تنگستن کاربید
معرفی تنگستن کاربید

تنگستن کاربید یک ماده متراکم، فلزی و خاکستری روشن با رنگ مایل به آبی است که در دمای 2600 درجه سانتی گراد به جای ذوب شدن تجزیه می شود. با حرارت دادن پودر تنگستن با کربن سیاه در حضور هیدروژن در دمای 1400 تا 1600 درجه سانتی گراد تهیه می شود. برای ساخت، از فرایندی که در دهه 1920 توسعه یافته است استفاده می شود: پودر کاربید تنگستن با فلز پودری دیگری، معمولاً کبالت مخلوط شده و به شکل دلخواه فشرده می شود، سپس تا دمای 1400 تا 1600 درجه سانتی گراد گرم می شود. فلز دیگر، که ذوب می شود، خیس می شود و تا حدی دانه های کاربید تنگستن را حل می کند، بنابراین به عنوان چسبنده یا سیمان عمل می کند. کامپوزیت های سیمانی کاربید -کبالت تنگستن با بسیاری از نام های تجاری از جمله Widia و Carboloy شناخته می شوند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش تولید کاربید تنگستن به اینجا مراجعه کنید.

کاربردهای کاربید تنگستن:

تنگستن کاربید، یکی از اعضای مهم ترکیبات معدنی کربن، به تنهایی یا با 6 تا 20 درصد فلزات دیگر برای ایجاد سختی در چدن، لبه های برش اره و مته و نفوذ به هسته پرتابه های زرهی استفاده می شود. در ادامه انواع کاربردهای صنعتی کاربید تنگستن آورده می شود:

  1. ابزارهای برش برای ماشین کاری: به دلیل مقاومت حرارتی و سایشی بالاتر نسبت به فولادی های HSS، استفاده از تنگستن کاربید رونق گرفته است. مقاومت بالاتری دمایی باعث می شود که بتوان عملیات برش و تراشکاری را با سرعت و دقت بالاتری انجام داد. همچنین وجود لبه تیزتر نسبت به فولادها باعث توسعه روز افزون این ماده در ابزارهای برشکاری شده است. بعلاوه به دلیل مقاومت بیشتر نسبت به فولاد استفاده از آن برای تراشکاری انواع فولاد، استیل و سایر فلزات کاربرد دارد.
  2. ابزارهای جنگی: مانند مهمات ماشین آلات نظامی به دلیل ایجاد نفوذ بالاتر و بیشتر
  3. حفاری: استفاده گسترده ای از این ماده در ماشین های مرتبط با معدن و حفاری می شود. عمده استفاده در ماشین های:
    1. top hammer rock drill bits
    2. downhole hammers
    3. roller-cutters
    4. long wall plough chisels
    5. long wall shearer picks
    6. raiseboring reamers
    7. و tunnel boring machines است.
  4. هسته ای: به عنوان یک بازتابنده نوترون در واکنشهای زنجیره ای هسته ای به کار می رود.
  5. جواهر سازی: به علت ظاهر صیقل پذیر، مقاومت بالا نسبت به خراش و ضربه، عمر بالاتر و ظاهر آن استفاده از این ماده در جواهر سازی در اروپا و امریکا رونق دارد.
  6. تجهیزات ورزشی: نوک عصاهای کوهنوردی به علت برخورد با اجسام سخت و ایجاد تنش و فشار بالا نیاز به قطعه ای مقاوم به سایش دارد که از تنگستن کاربید در مدل های حرفه ای این قطعه استفاده می شود تا عصا طول عمر بیشتری پیدا کند. از این محصول در برخی قطعات خاص در رولر اسکی، اسنومبیل، چرخ های ضد یخ خودرو و موتورسیکلت همچنین تجهیزات مرتبط با اسب سواری مانند نعل اسب نیز استفاده می شود.
  7. وسایل جراحی: استفاده از تنگستن کارباید در انواع تجهیزات مرتبط با عمل باز مانند تولید انواع قیچی، پنس، دسته تیغه، هموستات؛ یا تجهیزات مرتبط با عمل لاپاراسکوپی مانند گیره، قیچی/ابزار برش، نگهدارنده سوزن، سوزن، کاتری و … . اگرچه هم استفاده از تجهیزات تولید شده با تنگستن کاربید نسبت به استیل و فولاد زنگ نزن گرانتر و تولید آن دقیق تر است اما با این وجود نسبت عملکردی و اجرایی آن بهتر از استیل می باشد.
  8. سایر: مانند توپ سر خودکار، بلوک های اندازه گیری در سیستم های مترولوژی، اسلاید گیتار، کاتالیست تولید آب، جایگزین ایریدیم در پیشرانه های ماهواره، پوشش دیسک های ترمز برای خودروهای با عملکرد بالا
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *